Stočanin Sanel Marić je turistički vodič koji je obišao preko 60 država svijeta na četiri kontinenta. U Americi je bio gost predavač na University of Seattle 1. semestar 2014. godine. Vrlo zanimljiv, elokventan i zahvalan sagovornik u intervjuu za naš portal, govorio je o mogućnostima i šansama Stoca kad je turizam u pitanju. Jako voli svoj posao i, kako sam priznaje, teško bi se ponovo navikao na neki posao u kancelariji od 8 do 16 sati.
Sanele, šta je ono što privlači turiste da posjete Stolac?
Prvenstveno, rekao bih, ugodna mediteranska klima, potom geografska pozicija Stoca, gostoljubivo lokalno stanovništvo te naposljetku, ali nimalo manje privlačne, raznovrsne kulturno-historijske znamenitosti. Trenutno Stolac broji 34 nacionalna spomenika i dio koji je stavljen na zaštićenu listu Svjetske baštine UNESCO-a, poznate nekropole stećaka na Radimlji i Boljunima.
Ako bi sad nabrajao šta sve Stolac ima da ponudi turistima čime bi počeo i čime završio?
To je barem lahko. Živimo na području koje ima pisanu historiju koja seže od kasnog paleolita, tj. sa pećinom Badanj, nekih 13000 godina zabilježenog čovjekovog djelovanja u relativno malom prostoru je samo po sebi endemična pojava. Slijedeći taj kontinuitet življenja na ovim prostorima lahko je provesti goste kroz bogato pisane stranice historije.
Tragovom ilirskih plemena na lokalitetu Daorsona, rimskog naselja Municipium Dilluntum, preko Bosanskog Kraljevstva, Otomanske Imperije, Austro-Ugarske Monarhije, kroz nastanak i nestanak Jugoslavije – do ovoga što imamo danas na sceni. U sve to, ako dodamo prelijepe prirodne pejzaže, našu kršku ljepoticu Bregavu sa svojim vodopadima te primamljivu gastronomsku ponudu – imate zaokruženu priču koja nikoga neće ostaviti ravnodušnim.
U vremenu smo globalne pandemije u svijetu što se neminovno odrazilo i na naše prostore. No, ljudi ipak dolaze, pronađu način, doduše ovi iz susjednih zemalja. Kako uspijevaju i kako se njima čini ponuda Stoca?
Turizam kao privredna grana koja za sebe veže jako puno drugih oblasti je najviše stradala u doba pandemije. Prioriteti su se u potpunosti promijenili. Ono što je do jučer bilo normalno danas više nije. No, ono što je jedna jako nezgodna nuspojava samog vremena pandemije u kome živimo, a o čemu se nažalost jako malo govori, zapravo je osim straha za fizičko zdravlje popraćeno sa svim mogućim i nemogućim restriktivnim mjerama, jeste zapravo činjenica da godinu dana od pandemije mentalno zdravlje ljudi se duboko narušilo. Osnovne ljudske karakteristike života su nestale, od onih osnovnih principa – društvenog života, kontakta, druženja, putovanja.
Mislim da je ljudima prosto neophodna promjena, nekakav osjećaj normalnosti koji svi tražimo u ovim nenormalnim vremenima, pa to putovanje makar i do susjednog grada ili regije postaje nešto uzbudljivo i poželjno.
Ljudi koji uspiju da dođu do našeg grada su generalno zadovoljni sa onim što dožive ovdje, ponuda je svakim danom sve bogatija. Naravno, pred nama je još jako puno posla koji moramo da uradimo da bi mogli reći da imamo kompletnu priču vezanu za turizam, ali moramo biti svjesni da smo u tom procesu, nažalost, još uvijek sami, i svi gosti koji dođu su rezultat nekakvih individualnih pokušaja da ih se privuče ovamo.
Je li Stolac lahko ucrtati na mape destinacija?
Činjenica jeste da je Stolac bio ucrtan na turističkim mapama kao destinacija, ono što mi sada radimo, tj. pokušavamo uraditi jeste da je ponovno vratimo na poziciju poželjne turističke destinacije. Sportskim žargonom rečeno, lakše je osvojiti titulu nego je odbraniti, a pogotovo kad uzmete u obzir kolika razaranja je naša čaršija pretrpjela u ratnom periodu, taj proces će biti poprilično dug i zahtjevan, ali ne i nedostižan.
Ono što vam mogu reći iz vlastitog iskustva u pozicioniranju Stoca kao poželjne turističke destinacije jeste da je taj proces komplikovan i mora odgovarati zahtjevima tržišta koje se ubrzano mijenja. Moja sreća je ta što sam u počecima svoje karijere u turizmu dobio priliku da radim za jednu od vodećih agencija u oblasti globalnog turizma, američkoj kompaniji imena „Rick Steves Europe“, gdje sam zapravo i napravio svoje prve „turističke“ korake sada već davne 2009. godine.
Uloga vodiča koju najčešće obnašam nije i jedina koju imam u radu pomenute agencije. Svake godine u januaru putujem u Sjedinjene Američke Države gdje sa svojim kolegama kroz radne sastanke planiramo sljedeću sezonu, radimo na promociji svojih regija i država, tako da sam kroz niz radiointervjua, javnih nastupa, i putem videomaterijala imao priliku da milionima Amerikanaca približim naš Stolac i samu državu BiH.
Kvalitetna promocija donosi sa sobom i opipljive rezultate. Stolac se smjestio u turu koja se zove „Best of Adriatic“, a proteže se od Ljubljane, preko Julijanskih Alpa, Istre, Dalmacije sa otocima, Hercegovine i završava u biseru Jadrana – Dubrovniku. Ono na što sam ja posebno ponosan jeste da u pomenutoj turi koja traje 14 dana i koja u sebi sadrži najbolje što pomenute regije mogu da pruže, Stolac je najčešće spomenuti grad u feedbacku od naših klijenata, kao mjesto koje je na njih ostavilo najdublji i najljepši trag na cijelom putovanju. Tako da, što se tiče samog procesa mapiranja Stoca na turističkoj mapi svijeta, barem kroz moju sferu djelovanja, Stolac se našao rame uz rame sa puno većim i razvijenijim destinacijama.
Koje su prednosti, a koji nedostaci (ako ih ima) Stoca na turističkom planu?
Prednosti su mnogobrojne, ali nažalost nedovoljno iskorištene. Kao prvo, mi smo smješteni na samom jugoistoku države, svojevrsna smo kapija za izlazak na more – to je jedan od ključnih aduta koje ako budemo znali iskoristiti, pogotovo nakon završetka ceste Stolac – Neum, će donijeti prosperitet ovim prostorima.
Sa povećanim protokom ljudi cvjetaju i sve privredne grane, pogotovo turizam. Mnoštvo kulturno-historijskih znamenitosti koje su na raspolaganju svima koji posjete Stolac, smještajni kapaciteti se povećavaju, napokon dobivamo i prvi poslijeratni hotel ”Stolac”, koji će svojom ponudom, uslugom i ambijentom u kome se nalazi itekako podići kvalitetu turističke ponude. Osim pomenutog hotela, na raspolaganju imamo i Hostel ”Vodopad”, Check-In apartmane, Kamp Heaven in Nature te mnogobrojne privatne kapacitete koji se stavljaju u funkciju u sezoni.
Mediteranska klima, bogatstvo flore i faune, svakako su magnet za sve one koji žele da se sklone iz betonskih džungli i svoje vrijeme provedu uživajući u lokalnim delicijama, kupanju u Bregavi, planinarenju ili prosto ispijajući kafu u nekom od mnogobrojnih bašta kafića i restorana.
Ono što je po meni nedostatak jeste sistemski pristup turizmu. Sve ovo nabrojano jeste hvale vrijedno s obzirom na okolnosti u kojima je sve nastalo, ali isto tako je i neuvezano i ne pruža željene rezultate. Druga stvar koja nam nedostaje jeste ljudski resurs. Nažalost nemamo dovoljno edukovanog kadra koji može da isprati sve ovo što Stolac može da ponudi.
I treća, po meni i najbolnija tačka ovog našeg podneblja jeste, odnos prema prirodi. Svi mi volimo da se kupamo u čistoj Bregavi, da uživamo i sa prijateljima preko društvenih mreža dijelimo predivne fotografije sa stolačkih lokacija, ali isto tako sva ta mjesta su nakon boravka ljudi pretpana smećem. Prosto, nemamo tu naviku da ono što donesemo sa sobom za ugodan boravak u prirodi i pokupimo i ponesemo sa sobom kad krenemo. Također, i lokalne vlasti čine jako malo da se ovaj problem sistematski riješi.
Stolac je grad koji želi da bude turistički centar, a isti je locirao deponiju otpada pored nacionalnog spomenika Badanj. Također, naš grad ne posjeduje osnovnu stvar za održavanje čistoće, a to su kante za otpatke raspoređene po gradu. Službe koje održavaju čistoću šturo odrađuju svoj posao tako da osim svih onih lijepih stvari koje svi želimo da gosti ponesu sa sobom kad odu – nažalost ponesu i jednu ružnu sliku o nama.
Razgovarao: Nermin Bise